Råde Stasjon

Råde Stasjon

Råde Stasjon var et av flere prosjekterer som gikk på å oppgradere plattformen til lengde og høyde som angitt i Jernbaneverkets tekniske regelverk. I tillegg ble stasjonen oppgradert med ny flott parkeringsplass og universell utforming.

  • Oppdragsgiver: Jernbaneverket
  • Funksjon/navn: Prosjektledelse v/Rune Julsen og byggeledelse v/Gisle Paulsen
  • Ferdig: Desember 2013
  • Byggetid: 1,5 år
  • Prosjektkostnad: NOK 165 mill.
  • Omfang (m2/m): 800 m spor, 300 parkeringsplasser, bro over spor, 250 m vei

Råde Stasjon var et av flere prosjekterer som gikk på å oppgradere plattformen til lengde og høyde som angitt i regelverket. På Råde omfattet dette oppgradering av plattformen på spor 1 samt bygging av ny plattform på spor 2. Det ble også etablert en stor ny parkeringsplass på nordsiden av sporene med plass til ca 240 biler, stoppested og snumulighet for buss. For å binde dette sammen ble det også bygget en gangbro over sporene. Stasjonen er fullt universelt utformet og har fått et moderne og elegant uttrykk. Det er i tillegg også etablert adkomstmuligheter for gående fra Skråtorpveien og nordover forbi skolen.

I gjennomføringsfasen måtte håndtere utfordringer som dårlige grunnforhold med tilhørende stabiliserende tiltak og ikke minst en stasjon som hele tiden hadde passerende togtrafikk og av-/påstigning for reisende.

Geotekniske forhold:
På grunn av forekomster av kvikkleire og lav dokumentert sikkerhet stabilitet av skråningen mot skolen så måtte det gjøres omfattende stabiliserende tiltak under arbeidets gang:
- Spuntet grøft for etablering av ny trase for hovedvannledning mot saltnes
- Masseutskifting med skumglassgranulat (lette fyllmasser)
- Gravitasjonsmur mot Karlshusjordet
- Seksjonsvis utgraving for etableing av plattformer
- Peling av gangbro med stålkjernepeler (borede peler forankret i fjell)

Full togdrift i hele anleggsperioden:
Bortsett fra at det i anleggsperioden var redusert hastighet til 40 km/t for togene som passerte, måtte vi sørge for at togtrafikken kunne komme fram som normalt. Dette gjeldt både godstrafikk og persontrafikk. For sistnevnte var også stasjonen stoppested for av- og påstigning, hvor sikkerheten til de reisende hele tiden måtte ivaretas inne på et hektisk anleggsområde. Vi hadde flere ulike faser hvor de reisende stadig måtte venne seg til nye mønster for hvordan de skulle finne fram til toget.

Lokalt nærlingsliv:
Vi hadde et mål om å ivareta lokalt næringsliv og naboer på beste måte under prosjektets gang. Dette fikk vi til ved å kommunisere med og planlegge sammen med alle som ble påvirket av prosjektet.